e-shop starten

02 juli 2013

Wanneer u bent ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen en beschikt over een ondernemingsnummer, mag u in principe een e-shop starten.  Het starten van een webwinkel is meer dan wat formaliteiten in orde brengen en uw spullen online zetten.  Het runnen van een succesvolle e-commerce vraagt veel energie en tijd.  Een goede planning is dan ook meer dan wenselijk alvorens het avontuur aan te vangen.

Hieronder vindt u kort de belangrijkste punten waarmee u rekening moet houden bij het starten.  Daarna zetten we nog eens de wettelijke verplichtingen op een rij.  Win voldoende advies in bij instanties als Unizo, uw boekhouder, uw advocaat en uw webbouwer.

  1. Domeinnaam
    Een duidelijke, makkelijk te onthouden domeinnaam die nog niet geregistreerd is.  Hou er ook rekening mee dat naast .be er ook .nl, .com, .biz, .eu en vele andere extensies bestaan
  2. Voorraad
    Produceert u zelf de producten of koopt u deze in?  In het eerste geval moet u zorgen dat u over de nodige capaciteit beschikt om aan de vraag te kunnen voldoen, bij het inkopen moet u zorgen voor voldoende voorraad en goede afspraken met uw leveranciers.  Wanneer de webwinkel op volle toeren draait, bestaat de kans dat u uw voorraad zal moeten stockeren.  Beschikt u over de ruimte hiervoor?  
  3. E-shop
    De eshop is uw winkelruimte, daar waar u de klant ontvangt en bedient.  Het is dan ook uiterst belangrijk dat uw doelgroep zicht thuisvoelt in deze winkel en er alles terugvindt die ze zoeken.  De keuze van uw e-shop software is dan ook uiterst belangrijk voor het slagen van uw project.  U kunt kiezen voor open-source systeem, in combinatie met een template die u al dan niet zelf installeert en configureert.  Of u opteert voor een systeem volledig op maat geschreven, met ander woorden, het prijskaartje van een webwinkel varieert van bijna niks tot tienduizenden euros, olgens uw wensen en noden.  SitSol kiest voor het beste van beide werelden door te starten met een bestaand systeem en dit te personaliseren met modules op maat ontwikkeld.  Onze projecten starten vanaf 4500,- euro excl. btw
  4. Betalingsmodaliteiten
    Een verkoop kan enkel gebeuren als de klant kan betalen.  Wenst u betalingen met creditcards te ontvangen, dan bent u verplicht om dit via een wettelijk geregistreerde providerd te doen.  Uiteraard komen hier de nodige kosten bij kijken, licht u goed in alvorens een abonnement aan te gaan.   Ogone is de Belgische marktleider op het gebied van online betalingen. 
  5. Levering
    Eenmaal de klant zijn bestelling heeft geplaatst en heeft betaald, moet u zorgen dat de aangekochte goederen veilig op hun bestemming geraken.  U kunt hiervoor de Post inschakelen of kiezen voor een koerierdienst.  Praat met verscheidene bedrijven en vergelijk niet alleen hun prijzen, maar ook de aangeboden diensten.  Verzendt u dure producten, vraag dan naar de mogelijkheden die er zijn om u te verzekeren.  Vergeet niet dat u als handelaar verantwoordelijk bent voor de goederen tot deze zijn afgeleverd bij uw klant.
  6. Marketing
    U bent niet alleen op het web.  Een goede marketing is dan ook van levensbelang voor uw zaak en vraagt de nodige tijd en budget.
  7. Dienst na verkoop
    Niet alleen marketing is belangrijk, ook een goede dienstverlening aan uw klanten zorgt voor een goede naam.  Zowel voor als na de aankoop, moet u zorgen voor een correcte en vlotte afhandeling van de vragen van uw bezoekers. 
    Er bestaat ook zoiets als garantie.   Bent u hiervan op de hoogte? Wat zijn de procedures hiervoor bij u leverancier of producten?  Is dit allemaal duidelijk gecommuniceerd naar uw klant?
  8. Administratie
    Het runnen van een eshop is een serieuze business en zorgt ook voor het nodige papierwerk.  Boekhouding, bestellingen, leveringen, facturen, ... zorgt reeds voor de start dat u over de nodige planning beschikt om hiermee om te gaan.

Bovenstaande 8 punten zijn zaken die u vooraf moet doornemen alvorens van slag te gaan met uw nieuwe e-commerce business.  Er is nog één belangrijk punt die veel mensen uit het oog verliezen, namelijk TIJD.  Beschikt u over de nodige tijd om dit allemaal af te handelen en op te volgen?  U moet tijd vrijmaken om de producten in te voeren, de vragen van klanten te beantwoorden, uw voorraadbeheer te doen, bestellingen te verpakken, betalingen op te volgen, enz.  Een webwinkel vraagt om de nodige uren werk en wanneer deze op volle toeren draait, bestaat de mogelijkheid dat u extra personeel in dienst moet nemen.  

Kort nog even de wettelijke verplichtingen waaraan uw e-shop moet voldoen.

  • de identiteit van uw bedrijf moet duidelijk aanwezig zijn op de webshop
  • de consument heeft 14 kalenderdagen om af te zien van zijn aankoop.  Dit verzakingsrecht moet duidelijk vermeld staan.
  • mogelijkheid tot annuleren moet aanwezig zijn
  • ontvangen van online betalingen moet gebeuren via een erkend provider
  • privacy van uw klant moet gewaarborgd zijn
  • betalingsvoorwaarden, betalingsmogelijkheden en verkoopsvoorwaarden moeten duidelijk op website vermeld staan
  • de klant moet een bevestiging ontvangen met daarop alle gegevens van de transactie
  • prijzen en alle bijkomende kosten moeten duidelijk vermeld staan op de website

Meer info omtrent de goede praktijken bij e-commerce kunt u terugvinden op de portaalsite infoshopping.be

Mocht u plannen hebben om te starten met de online verkoop van uw diensten of producten, maak dan net zoals bij het opstarten van een fysische winkel, een grondig businessplan.  SitSol helpt u graag bij het omzetten van uw idee naar een succesvolle e-shop.   Contacteer ons vrijblijvend om advies in te winnen of u te helpen bij het plannen en bouwen van uw online shop.

    Reacties (0)

Deze blog is gesloten voor verdere reacties.